Старт алгоритму написання гарної дипломної роботи починається з обмірковування плану дій. Потрібно визначитися із яких елементів буде складатися файл. Зазвичай, ці параметри вказані в методичних рекомендаціях. В іншому випадку, можна зробити відповідно до стандартних вимог, що теж не буде помилкою. У цій статті ми розглянемо основні аркуші дипломної роботи, які потрібно заповнити до сторінки зі вступом.
Зміст статті:
- Визначаємося зі структурою або що хочуть побачити у вашій дипломній роботі
- Збір та обробка інформації як інвестиція в гарну оцінку
- Складаємо якісний план дипломної
- Усе що потрібно знати про титульний аркуш дипломної
- Наступні кроки: між титульним і змістом
- Як написати анотацію до дипломної роботи?
- Оформлюємо зміст
- Підводимо підсумок
Для початку, наведемо невеликий глосарій основних понять, які будуть згадуватися далі по тексту.
- Методичка – файл який краще отримати від викладача, адже в ньому описані всі вимоги до оформлення і наповнення роботи.
- План – сукупність назв всіх структурних елементів дипломної роботи. Обов'язково затверджується у викладача перед початком написання основного тексту.
- Зміст – заголовки структурних елементів із зазначенням сторінок, як в книжці. Знаходиться на сторінці перед вступом.
- Титульний лист – перша сторінка дипломної роботи, на якій вказані основні офіційні відомості про студента і тему.
- Реферат – сукупність основних тез дипломної роботи, складених для розуміння суті теми.
- Анотація – короткий виклад подальшої інформації в дипломній роботі, як і реферат.
На початку шляху може здатися, що у вас на руках є зовсім небагато: файл методички і назва дипломної (тобто тема). Але цього вже достатньо щоб створити якісний проект. Перш за все, варто розібратися з чого складається дипломна робота і як з цим бути.
Якщо викладач, який покликаний допомагати вам в процесі адекватний, то ви вже мали можливість ознайомитися з методичними рекомендаціями від університету. Цей файл насправді є ключовим і визначальним. Наприклад, на факультеті філології в ньому можна побачити ось такий текст:
Як бачите, ця сторінка тексту дає безліч інформації про майбутню структуру дипломної роботи магістра (у бакалавра така ж ситуація, тільки кількість сторінок менша). Можна зробити висновок, що у праці буде мінімум 2 розділи, а іноді і 3. Даний фрагмент універсальний, тобто замість аналізу художніх творів у 2 розділі може бути аналіз підприємства, або ж проведення психологічного експерименту з вибіркою людей. Якщо ж у вас немає такого файлу, то не страшно. Звертайтеся до нас за допомогою чи користуйтеся інформацією з цієї статті та інших статей нашого Блогу.
Можемо підвести невелику межу. Ваш проект точно буде розбитий на дві складові: теоретичну і практичну частину (іноді плюс рекомендаційну). Якщо з теорією все більш-менш зрозуміло, що там буде опис праць інших авторів по темі і формування власної думки на цей рахунок, то з практикою все набагато цікавіше.
У другій частині дипломної роботи, в залежності від вихідних даних може бути:
- проведення розрахункових операцій
- аналітика даних підприємства
- експеримент
- переклад літературних творів
- інші завдання спрямовані на практику
В магістерських також може бути присутнім і 3 частина. У ній зберігаються рекомендації по вдосконаленню предмета дипломної роботи. Зазвичай, цей розділ є повністю авторським і спирається на ваше вміння робити обґрунтовані практичні рекомендації. Тож над ним краще гарненько подумати, перш ніж писати.
Ось і кінець першої частини. Тепер ви знаєте що повинно бути в структурі дипломної роботи. Далі рухаємося до пошуку інформації за темою, викладу структури на папір і формування плану.
Збір та обробка інформації як інвестиція в гарну оцінку
Після того, як ви визначилися зі структурою свого проекту, настає момент збору інформації. Без перебільшення, це дуже відповідальний момент. Ми рекомендуємо робити збір потрібної інформації в таких варіаціях:
- заходити на Google Academy і шукати там статті по вашій тематиці;
- якщо рівень знань мови дозволяє, то знайти статті по своїй темі англійською мовою; якщо немає, то російською;
- загуглити тему вашої роботи і подивитися що вже написано про неї.
Можна комбінувати, або вибрати тільки один із шляхів зазначених вище. Ми радимо користуватися першими двома. І якщо зробити все правильно, то через деякий час у вас вже буде кілька хороших ідей для подальшого плану дипломної роботи.
Так, це непростий процес, але на нього варто витратити трохи свого часу. І нам складно пояснити в текстовому режимі як краще шукати інформацію, це потрібно бачити.
Тому м и запустили курс, на якому будемо навчати студентів писати роботи абсолютно за всіма спеціальностями, якщо зацікавився і хочеш, щоб тобі допомогли розібратися і закріпили за тобою куратора, то клікай на банер.
Складаємо якісний план дипломної
Після того, як в голові вклалися загальні риси проекту настав час приступати до формування плану. Його призначення просте – показати собі і викладачеві в який бік буде рухатися суть праці.
У нього необхідно включити всі структурні елементи, такі як:
- вступ
- розділи (1, 2, 3)
- підрозділи (1.1, 2.3, 3.2)
- пункти підрозділу (1.1.3, 2.1.1)
- висновки
- література
- додатки
- інші елементи (список скорочень, календарний план, анотації)
Це обов'язково потрібно робити спочатку і показати викладачеві, оскільки майже напевно він вноситиме свої корективи. Можемо показати вам яскравий цьому приклад. Справа була з дипломною на тему: Міграційна політика Франції у ХХІ столітті. Такий варіант плану показували викладачеві на початку:
А ось що вийшло зі зразком плану дипломної в підсумковому результаті:
Ось такі зміни початковий план може перенести, після редактури викладача. І часом пояснити цей жест ніяк не можна, викладачеві просто хочеться побачити все зі своєї дзвіниці. Так як же правильно скласти план дипломної роботи? Ось деякі поради від наших фахівців:
- Не відходьте від теми. Задача плану бути путівником по роботі, відповідно він повинен повністю розкривати суть вашої теми.
- Надихайтеся. Ви можете використовувати вищезгадані плани як зразок і на цій підставі зробити свій.
- Використовуйте ключові слова і словосполучення:
- для теоретичної частини – теоретичні аспекти, джерельна база, поняття та суть, функції, види;
- для практичної частини – характеристики, основні показники, дослідження, перспективи, переваги та недоліки;
- для рекомендаційної – шляхи удосконалення, методи покращення, економічне обґрунтування, збільшення.
- Покажіть викладачеві що вийшло. Не починайте писати, поки викладач не схвалить план. Повірте нам, краще почекати його відповіді зайвий день, ніж потім переробляти готовий файл не один день.
Слідуючи цим простим але ефективним правилам, ви зможете отримати каркас свого майбутнього дипломного проекту. Це будуть перші кроки до повномасштабного проекту. Наступним кроком буде знайомство з титульним листом і правилами його заповнення.
Усе що потрібно знати про титульний аркуш дипломної
Перша сторінка вашого документа – титульний лист. Він являє собою щось на зразок ідентифікатора студента і включає в себе:
- шапку з назвою міністерства, університету, інституту та кафедри
- назву (бакалаврська кваліфікаційна робота)
- тему
- ПІБ студента
- ПІБ і науковий ступінь керівника
- ПІБ рецензентів і завідувача кафедри (не на всіх титулках)
- місто і рік захисту
Оформлення титульного аркушу дипломної роботи може трохи відрізнятися в залежності від університету. Під оформленням мається на увазі розташування тексту (по центру, зліва чи справа) і деякі додаткові параметри (виділення курсивом найменування кафедри, назва теми великими літерами). Але в основному, викладачі дають приклад того як оформити титульний лист на дипломну.
Якщо ж вам не пощастило і прикладу немає, то ось вам титульна сторінка від нас, яка на 90% універсальна і в якості початкової повністю вам підійде.
Наступні кроки: між титульним і змістом
Після того, як ви впоралися з першим листом свого файлу, настає час істини. А саме заповнити простір між титульним листом і змістом документа. Тому що, в залежності від університету, цей діапазон можуть займати безліч різних елементів. Перерахуємо деякі з них:
- Календарний план робіт. Зазвичай його дають окремим документом-бланком, який потрібно заповнити базовими речами: темою, назвою розділів і датами здачі окремих частин проекту.
- Реферат . Містить в собі загальні відомості про всю роботу. Грубо кажучи, прочитавши його можна зрозуміти про що буде весь подальший документ.
- Анотація. Дуже схожа в структурі з рефератом, але на відміну від нього, пишеться двома мовами. Зазвичай, університет вимагає наявність або анотації, або реферату.
- Список скорочень. Це набір розшифровок скорочень, що були використані в документі.
Описані вище елементи можуть і зовсім не входити в структуру роботи і після титульного аркуша може відразу починатися зміст і потім вступний фрагмент. Але найчастіше, після першої сторінки йде календарний план, анотація і вже потім решта. Тому далі розглянемо саме нюанси складання анотації до проекту.
Як написати анотацію до дипломної роботи?
І так, якщо ви все робите разом з нами, то у вас в голові (як і на папері) вже є структура, план який переглянув викладач і заповнена титульна сторінка. Непоганий початок, але далі більше 😉.
До слова, ми запустили курс, де ви разом з нами зможете написати дипломну роботу на будь-яку тему і пройти всі ці етапи, приєднуйтесь.
У більшості випадків, після титулки в дипломній роботі настає черга анотації. Найкраще знайти її в методичці й написати за її вимогами. Але якщо цього не дано, то нижче наводимо деякі факти про неї:
- являє собою короткий опис суті і результатів дослідження
- розміщується на початку файлу, але пишеться під кінець праці
- пишеться двома мовами: українською та англійською, іноді плюс російська
- найчастіше вона займає 800-1200 знаків (2-3 абзаци тексту)
І, звичайно ж, зразок анотації до дипломної роботи можете побачити нижче і зробити для себе кілька висновків про її структуру.
А саме:
- На початку йде загальна інформація про роботу і автора: ПІБ, тема, спеціальність, університет, місто, рік.
- Далі на 1-2 абзацах викладається концентрат інформації про дослідження.
- Обов'язковою є згадка мінімум 5 ключових слів і словосполучень.
- Вказується структура з описом кількості сторінок, додатків, літератури, іноді додають скільки є таблиць і рисунків.
- Іноді вона також може містити в собі інформацію про актуальність, мету, завдання, методики роботи.
Таким чином, анотація на дипломну роботу пишеться майже завжди в обов'язковому порядку. Вона буде першим текстом, що бачитиме читач вашої праці, тому постарайтеся викласти там все максимально лаконічно і точно.
Оформлюємо зміст
Між закінченням анотацій і початком вступу розташовується ще одна важлива сторінка файлу – зміст дипломної роботи. Так як ви вже маєте готовий план, то текст змісту уже зрозумілий. Він дублює раніше схвалений викладачем план. Єдина візуальна відмінність між ними це перелік сторінок, на яких розташовуються зазначені в ньому структурні елементи.
Тому вміння скласти його правильно це необхідний навик. Для початку, можете візуально ознайомитися з ним. Зразок змісту дипломної роботи можна подивитися нижче, він стосується вже згаданої раніше теми.
При бажанні, можете дізнатися, як оформити зміст дипломної роботи правильно і в автоматичному режимі на сторінках нашого сайту. Спойлер – це робиться легко і займає 2 хвилини, а економить в рази більше.
Підводимо підсумок
Отож, можемо розділити ваші знання після прочитання на дві категорії: підготовчу та виконавчу. На етапі підготовки ви навчилися вправлятися зі структурою проекту, зрозуміти скільки буде розділів, скільки сторінок і яка логіка майбутнього проекту. Також, ви знаєте, як зробити добротний план і затвердити його з викладачем.
Після чого, можете приступати до виконання задуманого, а саме формувати першу сторінку – титульний аркуш. Після чого накидати ескіз для анотацій і підготувати зміст. Тепер ви готові рухатися далі і ознайомитися з наступними етапами успішного дипломного проекту.